صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فساد
انتشار: فروردین 15، 1400
بروزرسانی: 19 آذر 1404

صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فساد

صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فساد

آمازون دو سال پیش اعلام کرد که سفارش ۱۰۰ هزار ون برقی بدون راننده را به این شرکت داده است. پایان تولید خودرو توسط هولدن یک روز بسیار غم انگیز برای کارگران و هر فرد استرالیایی است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که سال پیش تویوتا و فورد نیز خطوط تولید خود را در استرالیا تعطیل نموده و باعث بیکاری هزاران نفر در این کشور شدند. ضعف در تبادل سریع بین دو نقطه، فایده مورد نظر برای موقعیت های واقعی را کاهش میده.

  • هم افزایی بین بخش فولاد و خودرو باعث رشد صنعتی می شود و اثر موجی مثبتی را در صنایع مرتبط ایجاد می کند.
  • در این راستا از حضور و همکاری مجموعه ها و برنامه های دیگر در این زیست بوم استقبال می کند.
  • این خودروها برای افراد ناتوان جسمی یا سالخورده و همچنین افرادی که مهارت کافی برای رانندگی ندارند بسیار ضروری است.
  • افزایش قیمت ارز، تولید و واردات قطعات خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و این تاثیر، در قیمت خودرو هم قابل مشاهده است.
  • یکی از این موارد «معامله شرکت های خارجی با ایران» بود که تاثیر شدیدی بر صنعت خودرو ایران گذاشت و اولین تاثیر مستقیم آن در ژانویه ۲۰۰۸ مشخص شد.

رحمانی در نامه خود دلیل این درخواست را افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو عنوان کرده، در حالی که به گفته مدیران صنعت خودرو و قطعه سازی، تولید با استاندارد یورو5 باعث افزایش قیمت خودرو نمی شود. به این ترتیب بحث واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروساز منتفی شده و با توجه به اینکه این سهم در شرکت های خودروساز کمتر از 20 درصد است نباید انتظار داشت که این واگذاری اتفاق بیفتد. البته در شرایط فعلی کارشناسان معتقدند با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، واگذاری سهام خودروسازان فقط باعث تشدید انحصار و بدتر شدن وضعیت بازار خواهد شد. ناگفته نماند در سال های گذشته صنعت خودروی استرالیا به دلیل عواملی مانند دستمزدهای بالا، به صرفه بودن واردات و رقابت شدید بین هولدن و خودروسازان خارجی با مشکلات زیادی روبرو شده و مدام در حال کاهش سوددهی بود.

پیش بینی خاندوزی از واردات خودرو

از دهه ۹۰ میلادی به بعد بازارها و نواحی مختلف شروع به اعلام استقلال از نظر تولید و زنجیره تأمین کردند. در واقع زنجیره تأمین یکی دیگر از دلایل استقبال از بومی سازی است زیرا از منابع محلی و بومی برای تولید خودروها استفاده می شود. تویوتا که از نظر حجم فروش بزرگ ترین خودروساز دنیا به شمار می رود مثال خوبی در زمینه خودروسازی جهانی است.

تسریع واردات خودرو در نیمه دوم سال

با ورود اولین اتومبیل به نام فورد به دستور مظفرالدین شاه مردم با این وسیله آشنا شدند. بعد از گذشت چند دهه یعنی پایان دوران پهلوی فقط تعداد محدودی خودرو به کشور وارد می شد. شورای سیاستگذاری خودرو در فرودین ۱۳۸۷ توسط علی اکبر محرابیان وزیر صنایع وقت ایران راه اندازی گردید. اولدزمبیل اولین خودرویی بود که تعداد زیادی از آن تولید شد و هم همهٔ خاصی در میان مردم به پا کرد. • معضل اول اين اســت كه صنعــت فعلي خودرو نسبت به تكنولوژى روز عقب مانده است و در نتيجه رقابتى نيست و بايد به سرعت در زمينه هاى مختلف به روز شــود.

وزیر اقتصاد: از تله رشد اقتصادی پایین و سرمایه گذاری صفر خارج شدیم

در انبار بودن این خودروها در فضای باز سبب شده خودروهای تحویلی بعد از تکمیل شدن دارای ایراداتی باشند. خودروسازان همچنان خودرو را انبار کردند تا قیمت خودرو را، البته به بهانه تحریم، افزایش دهند. گفته می شود پس از تحریم های گسترده، این دو شرکت با دور زدن تحریم ها قطعات بی کیفیت را از چین وارد می کنند و به نام قطعات ایرانی به شرکت های خودروساز ایرانی می فروشند. البته مشخص شدن این فساد ها بیشتر جنبه سیاسی برای تغییرات مدیریتی در این صنعت داشت، اما باز هم نشان داد که مافیای خودرو در ایران تا چه اندازه رشد کرده است.