بروزرسانی: 19 آذر 1404
صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!
صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!
پیش از تحریم ها، روسیه یک پنجم (18 درصد) از کل فروش جهانی رنو را به خود اختصاص داده بود. حالا یک شبه تقریبا همه آن شرکت های خارجی چمدان های خود را بسته اند و رفته اند. بر اساس گزارش ها، فروش خودرو در ماه مه در روسیه 84 درصد کاهش یافت و تولید خودرو در داخل کشور هم تقریبا متوقف شده و بر اساس گزارش ها در ماه ژوئن گذشته تنها 3 هزار دستگاه خودرو در روسیه تولید شده است. در اثر جنگ اوکراین، صدها شرکت خارجی روسیه را ترک کرده است، اما هیچ بخشی به اندازه خودرو آسیب ندیده است. از زمان خروج شرکت های خودروسازی غربی از روسیه، تولید خودرو شرکت "اوتو واز" سازنده خودرو لادا، تقریبا متوقف شده زیرا قطعات مورد نیاز این شرکت پیشتر از سوی شرکت رنو فرانسه تامین می شد. از ماه گذشته و پس از خروج رنو فرانسه از روسیه، این شرکت روسی تولید را متوقف کرده و فقط یک خط تولید "پره و چرخ" را نگه داشته که به این معنی است که بیشتر قطعات پیچیده تر این خودرو پیشتر از اروپای غربی وارد می شد.
- در مجموع، اگر شرایط نُرمال باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد، ما سالیانه به حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم.
- این صنعت که بزرگ ترین صنعت تولیدی جهان به شمار می آید – بر اساس درآمد و اشتغال – هم چنین بر اساس هزینه های ثابت، حاشیه سود پایین، نیروی کار به شدت اتحادیه ای شکل، رقابت شدید بر سر قیمت ها، تقاضای ناپایدار و شرکت های دارای یارانه های دولتی، تعریف می شود.
- ممکن است تحولات شگرفی در فناوری ها و زیرساخت های خودروهای برقی به وجود نیاید اما اتفاقاتی که قرار است پیش آید راه گشای بزرگی در سال 2030 می باشد تا دیگر خبری از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی نشویم.
- البته اين امر مهم با برنامه ريزى خوب و شفاف، ضمانت هاى اجرايى و كار سخت قابل تحقق است.
- ایران در سال 1341 وارد صنعت خودرو سازی شد، اما پس از گذشت بیش از نیم قرن ، هنوز جایگاه تثبیت شده ای در ایـن صنعت ندارد و دارای راهبُرد مشخصی نیست.
با ورود اولین اتومبیل به نام فورد به دستور مظفرالدین شاه مردم با این وسیله آشنا شدند. بعد از گذشت چند دهه یعنی پایان دوران پهلوی فقط تعداد محدودی خودرو به کشور وارد می شد. شورای سیاستگذاری خودرو در فرودین ۱۳۸۷ توسط علی اکبر محرابیان وزیر صنایع وقت ایران راه اندازی گردید. اولدزمبیل اولین خودرویی بود که تعداد زیادی از آن تولید شد و هم همهٔ خاصی در میان مردم به پا کرد. • معضل اول اين اســت كه صنعــت فعلي خودرو نسبت به تكنولوژى روز عقب مانده است و در نتيجه رقابتى نيست و بايد به سرعت در زمينه هاى مختلف به روز شــود.
دو اتفاق بسیار مهم بر روند صنعت خودرو
بررسی های آماری وزارت صمت طی چهارماهه ابتدایی امسال نشان می دهد که ۴۴۲ هزار و ۶۸۶ دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۰ درصدی داشته است. ایران در سال 1341 وارد صنعت خودرو سازی شد، اما پس از گذشت بیش از نیم قرن ، هنوز جایگاه تثبیت شده ای در ایـن صنعت ندارد و دارای راهبُرد مشخصی نیست. خودروسازان در طول عمرشان هـمواره از حمایت های بسیار بهره برده اند و کماکان به حمایت های دولت ابراز نیاز می کنند . با توجه به تحولات اخیر جـهانی، بدون تردید می توان گفت که صنعت خودرو، دیگر بومی نیست و حتی تبلور و نماد جهانی شدن قلمداد می شود. ادغام های سریع جهانی و سرمایه گذاری های خودروسازان که بدون در نظر گرفتن مرزهای سیاسی، اقـتصادی، فرهنگی و... به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، صنعت خودرو یکی از مهم ترین عوامل محرکه توسعه اقـتصادی پس از صنعت ساختمان سازی در قرن اخیر است، بلکه به عنوان عظیم ترین زنجیره اشتغال زایی در بین سایر صنایع مطرح بوده است.
سایپا شرط تغییر خودرو در سامانه فروش یکپارچه را اعلام کرد
آمازون دو سال پیش اعلام کرد که سفارش ۱۰۰ هزار ون برقی بدون راننده را به این شرکت داده است. پایان تولید خودرو توسط هولدن یک روز بسیار غم انگیز برای کارگران و هر فرد استرالیایی است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که سال پیش تویوتا و فورد نیز خطوط تولید خود را در استرالیا تعطیل نموده و باعث بیکاری هزاران نفر در این کشور شدند. ضعف در تبادل سریع بین دو نقطه، فایده مورد نظر برای موقعیت های واقعی را کاهش میده.
خودروها در آینده به چه صورت خواهند بود؟
در انبار بودن این خودروها در فضای باز سبب شده خودروهای تحویلی بعد از تکمیل شدن دارای ایراداتی باشند. خودروسازان همچنان خودرو را انبار کردند تا قیمت خودرو را، البته به بهانه تحریم، افزایش دهند. گفته می شود پس از تحریم های گسترده، این دو شرکت با دور زدن تحریم ها قطعات بی کیفیت را از چین وارد می کنند و به نام قطعات ایرانی به شرکت های خودروساز ایرانی می فروشند. البته مشخص شدن این فساد ها بیشتر جنبه سیاسی برای تغییرات مدیریتی در این صنعت داشت، اما باز هم نشان داد که مافیای خودرو در ایران تا چه اندازه رشد کرده است.